Läppenna eller läppstift?


För ett tag sen fick jag en fråga ifall det är bäst att använda läppstift eller läppenna. Och det finns väl inga direkta "regler" utan mycket beror på smak.

Läppstift och läppenna
Man kan använda både läppenna och läppstift var för sig, eller så kan man använda dem ihop. Det är bra att använda dem ihop om läppsiftet har en tendens att blöda utanför läppen, i de små rynkorna som alla har. Då målar man först med pennan runt läppens konturer och sen målar på läppstiftet. Eller så använder man pennan över hela läppen, vilket jag föredrar. När läppstiftet börjar försvinna så har man fortfarande en jämn färg över hela läppen, till skillnad mot om man bara målar runt läppkonturen. Och hållbarheten ökar med en penna under läppstiftet.

Bara läppstift
Använder man bara läppstift blir hållbarheten sämre. Men det är ändå så jag brukar köra. Har man en färg som inte är så pigmenterad så tycker jag att det kan kännas onödigt med en penna under.

Bara läppenna
Man kan även använda läppennan ensam. Men då måste man vara väldigt noga med att exfoliera och återfukta läpparna först, eftersom det kan bli ganska uttorkande att bara ha läppenna utan något över. Men man får ett matt och fint resultat, som håller bra.

Ett tips är att använda läppenna med ett gloss eller balsam över. Då får man en jämn och fin färg, men även glans. Självklart kan man använda allt ihop, men det blir lite för mycket för min smak. Prova dig fram helt enkelt, något som passar en person kan en annan hata.

MAC lip pencil magenta dazzleglass funtabulous
Här har jag MAC lip pencil magenta med MAC dazzleglass funtabulous över.



Kommentarer

Sophia
2012-05-06 @ 17:34:32

Jag gillar läppenna mest :) fast jag brukar ha torra läppar väldigt ofta så jag är väl mest utan >.<


Kommentera inlägget här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Halloj! Johanna heter jag och bor i Linköping. Smink och skönhetsprodukter ligger mig varmt om hjärtat och är mitt största intresse! Därför har jag startat den här bloggen, dels för att dela med mig och dels för min egen skull, så att jag kan kolla tillbaka på det som varit.



Follow on Bloglovin

RSS 2.0