Min basrutin

 
Jag tänkte göra en liten tutorial på min basrutin. Nu använder jag ju inte alltid highlighter, men jag tänkte att jag tar med det ändå. Sen brukar jag variera min foundation och primer, men dessa är mina favoriter!
 
 
 
Det jag kommer använda nu är:
  • Primer (Too faced primed & poreless face primer)
  • Foundation (Make up store matt foundation cream)
  • Concealer (Collection 2000 lasting perfection concealer light)
  • Puder (Rimmel stay matte pressed powder transparent)
  • Bronzer (Too faced chocolate soleil milk chocolate)
  • Contouring (NYX blush taupe)
  • Rouge (Make up store blush complex)
  • Highlighter (MAC mineralize skinfinish perfect topping)
  • Brynskugga (Jordana brow powder duo dark)
 
Och penslarna jag använder till detta är:
  • MAC #182 (till bronzer)
  • Real Techniques multi task brush (till puder)
  • Real Techniques expert face brush (till foundation och contouring)
  • Real Techniques essential foundation brush (till puder under ögonen)
  • Real Techniques domed shadow brush (till concealer och highlighter)
  • Shiseido eye lash curler
  • MAC #165 (till rouge)
  • MAC #188 (till highlighter)
  • Make up store #110 (till brynen)
 
 
Steg 1 är att applicera en primer som är anpassad efter ens hudtyp. Jag har oljig hy med stora porer och min favorit är Too Faced primed & poreless. Jag applicerar den främst i T-zonen, men ibland i hela ansiktet.
 
 
 
Steg 2 är att lägga på foundation. Min favorit är Make up store matt foundation, som jag upplever naturlig med med en matt yta och bra täckning. Bäst resultat får jag när jag buffar in den med min expert face brush.
 
 
 
Steg 3 är concealer, i alla fall för mig. Vissa väljer att lägga concealern först, men jag tycker att den gnuggas bort när man sen lägger på foundation. Min nyfunna favorit är Collection 2000 lasting perfection concealer som ger GRYM täckning och sitter superbra! Jag duttar på den med applikatorn och sen buffar jag in den med min domed shadow brush.
 
 
 
Sen är det dags för puder. Jag har som sagt oljig hy och klarar mig inte utan ett bra puder. Favoriten är Rimmel stay matte som jag applicerar i hela ansiktet med en fluffig borste. Under ögonen använder jag dock en foundationpensel eftersom jag tycker att jag kommer åt bättre då.
 
 
 
Bronzern lägger jag på kinderna, vid tinningarna, runt hårfästet och lite under käkbenet. Detta gör jag för att värma upp ansiktet och få det att se mer levande ut. Milk chocolate är en rätt ljus, matt bronzer som passar oss blekfisar ;D
 
 
 
För att få fram kindbenen lite extra lägger jag NYX blush taupe strax under för att få definition. Denna skuggan är perfekt till detta då den är kall och gråbrun. Sen är det dags för rouge, som jag lägger på äppelkinden och lite snett uppåt. Jag föredrar en lite mindre borste med mer kontroll, istället för en fluffig borste som får rouget att hamna lite överallt.
 
 
 
Detta steget brukar jag hoppa över eftersom jag lätt blir glansig, men ibland kan det vara kul att piffa till sig lite. Hur som helst använder jag en finmald, skimmrig skugga uppe på kindbenet, under brynet och längst in i ögat för att få dessa områden att poppa lite extra och pigga upp blicken.
 
 
 
Jag gillar verkligen mineralize skinfinish för den ger ett väldigt glowy intryck, till skillnad från vissa highlighters som mest ser glittriga eller pudriga ut.
 
 
 
Sen är det bara brynen kvar. Och vill man kan man böja ögonfransarna. Det öppnar upp ögat mer än man tror!
 
 
 
Sådär! Trött Johanna vs pigg Johanna :D
 
 
Jag hoppas att någon tyckte att det var intressant. Lämna gärna en kommentar ifall tutorials är nåt ni skulle vilja se mer av :)
 
 
 



Kommentarer

Ann-Sofie
2013-03-02 @ 12:17:48

Otroligt vad mycket det gör, tack för en väldigt bra tutorial!

Linnéa
2013-03-02 @ 12:28:47

Det är alltid roligt med tutorials! Jag har gjort ganska många på senaste tiden, även fast jag inte alls är lika duktig som du är! :) Kul att se hur du lägger bas, jag vet helt ärligt inte hur man ska använda alla dessa prylar, hehe.. :) Trevlig helg!

Aida
2013-03-02 @ 15:47:36

Jag följer i princip samma steg när jag lägger min bas :) är lite nyfiken på prime and poreless och collection 2000 concealer. Var beställde du dem ifrån?

Svar: Primern köpte jag från Beautybay och concealern från ebay. Jag blev riktigt imponerad av concealern, jag hade redan höga förväntningar men den var så mycket bättre än jag trodde :P
Här är den säljaren jag köpte från, (finns billigare som jag ska prova nästa gång):
http://www.ebay.com/itm/180882639104?var=480136701402&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Här är den andra:
http://www.ebay.com/itm/NEW-Collection-2000-Lasting-Perfection-Concealer-16-Hour-Wear-Long-/111007980261?pt=UK_Health_Beauty_Make_up_Cosmetics_Concealer_PP&var=&hash=item19d8975ae5
Jolimas

Sofie
2013-03-03 @ 19:34:19

Väldigt bra och fin tutorial! Ser gärna fler! :D

Svar: Tack! Då blir det fler då :P
Jolimas


Kommentera inlägget här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Halloj! Johanna heter jag och bor i Linköping. Smink och skönhetsprodukter ligger mig varmt om hjärtat och är mitt största intresse! Därför har jag startat den här bloggen, dels för att dela med mig och dels för min egen skull, så att jag kan kolla tillbaka på det som varit.



Follow on Bloglovin

RSS 2.0