Att hitta rätt nude-färg


Jag fick en fråga om hur man hittar rätt nude-färg till läpparna. Och personligen tycker jag att det är ganska svårt. Fast det kan bero på att jag tycker det ser jättekonstigt ut med nude-läppar på mig själv. Men jag har ändå ett par favoriter som platsar i nude-kategorin. Här nedanför har ni mitt favoritnudestift, Myth från MAC. Den är inte supertäckande, men den är väldigt neutral och passar nog de flesta med ljus hy.

MAC lipstick myth

Det jag tycker är viktigast är att inte välja en för ljus eller för gul nyans. Har man en hy som drar åt det varma hållet så kommer man undan med lite mer gultonade nyanser, men är man kall i hyn ska man akta sig ordentligt för dem! På bilden nedanför har jag en täckande och för gul nyans på läpparna, och visst ser det lite tokigt ut? Men det kan man enkelt lösa genom att applicera ett gloss över.

MAC lip erase dim

Annars är mitt tips att prova sig fram. Mycket beror på om man vill ha riktigt täckande eller bara en lite mer neutral färg på läpparna. Man kan även ta lite concealer på väl återfuktade och exfolierade läppar, och sen en gloss över. Då får man en nyans som passar en själv. Men det är lite omständigare. På bilden nedanför har jag en tunn concealer, och eftersom mina läppar är ganska pigmenterade så täcker inte det jättebra, men det är en bra grund att fortsätta på.



Vill man bara ha ett läppglans som är neutralt blir det lite enklare, för det täcker oftast inte lika mycket och är lättare att bära. Nedanför är några gloss man kan ha antingen för sig eller över concealer (de ser ganska pigmenterade ut, men det beror på mina läppar och inte glossen i sig).

Elf glossy gloss sweet salmon
NYX mega shine lipgloss natural

Eftersom inte alla passar i helt nernudade läppar så tycker jag personligen att det är bättre att välja en lite rosigare färg. I alla fall till att börja med.



Kommentarer


Kommentera inlägget här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Halloj! Johanna heter jag och bor i Linköping. Smink och skönhetsprodukter ligger mig varmt om hjärtat och är mitt största intresse! Därför har jag startat den här bloggen, dels för att dela med mig och dels för min egen skull, så att jag kan kolla tillbaka på det som varit.



Follow on Bloglovin

RSS 2.0